top of page

NK Ermelo 2016; veni, vidi, vici!

Nashan was klaar voor z'n eerste CEI** 120 km. Dat voelde ik gewoon. In alles merkte ik het aan hem. Hij was met trainen gefocust en voorwaarts. Hij at als een leeuw en hij was (voor zijn doen) voorzichtig met zichzelf. En niet te vergeten hij zag er fantastisch uit!

Naar mate de wedstrijd in Ermelo dichterbij kwam namen mijn zenuwen ook toe. Nashan hebben wij gekocht als 1,5 jarige en nu staat hij ingeschreven voor z'n eerste 120 km! Wat vliegt de tijd.

Vrijdagochtend op tijd vertrokken. Er zouden in het totaal 5 paarden van Carmen en Lei aan de start komen en met Nashan erbij 6. Dus we hadden veel ruimte nodig voor de vetgate en cooling area. 3...2...1... en het 'startschot' viel! Lei wist om 13.00 uur precies na een (niet zo'n hele) spannende eindsprint een mooie strategische plek te bemachtigen in de cooling area. De vetgate (Landgoed Römer) bevond zich op een rustige plek aan de rand van het wedstrijdterrein en met vier partytenten hadden we vrijdag's een fijne plek in de schaduw.

Om 16.00 uur begon de voorkeuring. Onze grooms stonden met 4 man sterk een plek vrij te houden in de wachtrij terwijl de ruiters (Ijjou, Laura, Anne Marijn, Carmen, Sofie en ik) met de paarden liepen. Zodra onze grooms aan de beurt waren gingen we in groepjes van 3 naar binnen. 5 paarden werden zonder problemen goedgekeurd. Helaas was Lina niet helemaal oke en had ze ook nog eens zin in een hapje VET. Niet goedgekeurd. Helaas geen 6 paarden aan de start.

Zaterdag 14 mei. Mijn wekker gaat om 4.45 uur en ik besef dat Carmen over een kwartiertje van start gaat. Op weg naar de Nederlandse titel, althans, daar ga ik gewoon vanuit want zowel Carmen als Sigi zijn niet van plan om die uit handen te geven. 5.15 uur komen wij op het terrein aan. De start van Carmen verliep voorspoedig en ze vertrokken op kop! Om 6 uur waren Nashan en ik aan de beurt.

Eenmaal op stal bleek het weer compleet omgeslagen. Terwijl op vrijdag de mussen van het dak vielen, zo warm. Leek het op zaterdag echt herfst. Koud en nat.. Helaas is dit een van de niet te beïnvloeden factoren waar je mee moet dealen bij endurance.

Even stappen, pony poetsen, nog een rondje wandelen, zadelen en erop! Nashan was druk, fit, boos en hij wilde lopen. HARD lopen. Helaas voor hem mocht hij dat niet ( :D ). Eenmaal op het losrijterrein loopt Nashan fijn. Ontspannen en zie ik het helemaal zitten. Dit wordt een mooie dag. Samen met Alison en Valesco rustig van start achterin het veld. Ik wil zo snel mogelijk mijn eigen ding kunnen doen en zorgen voor rust in Nashan's hoofd en lijf. Dit lukt na zo'n 20 km.... Iets later dan gepland. Maar na 30 km, 1.09 minuut aanbiedtijd een hf van 52 en een mooie vetkaart ben ik erg tevreden. We reden iets harder dan ik oorspronkelijk van plan was maar Valesco en Nashan liepen fijn en dat was het belangrijkste.

Ik mocht iets eerder vertrekken dan Alison en Valesco en ging er vanuit dat ze wel bij zouden rijden. Bij de eerste oversteek kwam ik Sofie tegen. (Een van de youngriders die een paard uit de stal van Carmen reed). Ze had wat problemen met Vinci en zag het even niet meer zitten. Na een kort overleg is ze weer opgestapt en met mij en Nashan meegereden tot de volgende oversteek. Dit ging zo goed dat we samen door zijn gereden tot het groompunt. Helaas zouden onze wegen net na het groompunt scheiden. Onderweg heb ik mij vaak afgevraagd hoe het zou gaan met Vinci en Sofie, maar toen ik ze halverwege tegenkwam zagen ze er allebei veel meer ontspannen uit en ik zag zelfs een glimlach bij Sofie! De topper! Met een gerust hart kon ik m'n eigen ronde weer vervolgen. Nashan liep super in z'n eentje. We galoppeerden op de mooie hardere paden. Waar de paden wat muller waren of omhoog liepen draafden we rustig. Nashan was zo oplettend en zo geconcentreerd dat deze 35 km voorbij vlogen. Met een gemiddelde snelheid van 16.24 km/h een aanbiedtijd van 1.53 min en een vetkaart met alleen maar A'tjes en 1-tjes. Was ik erg blij. Op naar de 3e ronde. Helaas bleek bij de keuring dat Vinci van Sofie niet goed te lopen en stopte de wedstrijd al na 30 kilometer. Erg jammer want ze gingen zo goed samen!

Mijn derde verliep rustig net zoals de andere 2. We lagen een kwartier achter onze voorganger en de ruiter na ons lag 10 minuten achter ons. Lekker veel kunnen galopperen. De tijd genomen waar nodig en genoten van Nashan. Nashan vond de regen en hagelbuien iets minder en werd wat chagrijnig van het water in z'n oren. Maar zodra de zon weer scheen vrolijkte hij weer helemaal op! De derde ronde 16.47 gereden 3.59 min aanbiedtijd. Verder weer allemaal A-tjes en 1'tjes! Nashan hoefde geen recheck. We mochten dus sowieso beginnen aan de laatste 25 km!

Nashan vertrok de laatste ronde net zo fanatiek als de andere rondes. Ook al hadden we al 65 km alleen gereden Nashan was nog net zo voorwaarts als altijd. Nadat we een paar koetsen hadden ingehaald, in de eerste paar kilometers van de laatste ronde, galoppeerden deze vrolijk achter ons aan. (Gelukkig vindt Nashan dit soort relatief spannende dingen allemaal prima!) Nashan leek het echt naar z'n zin te hebben. Halverwege mijn laatste ronde kwam ik Carmen nog tegen. In een indrukwekkende galop kwamen Sigi en Carmen ons tegemoet en met een 'Goedzo Bamihapje!' en een highfive vervolgden we beiden onze route.

Na 115 km vond Nashan het alleen lopen welletjes geweest en merkte ik dat hij wat minder motivatie kreeg. In de verte zag ik een ander paard! Dus een beetje doorgereden tot we bij het paard voor ons waren en Nashan hervond z'n motivatie weer! De laatste kilometers met kippenvel gereden. Was het dan zover! Zou het gaan lukken? Nashan's eerste 120'er? Met enige twijfel wilde hij wel over de finish! Hij vond het maar vreemd dat hij niet weer, linksaf, de coolingarea in moest. Zo trots op mijn kleine pony! Maar het spannendste van de hele dag moest nog komen.. De eindkeuring.. Koelen, meten, stappen.. koelen, meten, stappen en naar binnen. Hartslag goed, draven... voelde goed en wat ik in m'n ooghoek zag leek het ook prima. Verder alle waardes helemaal goed.. en daar kwam het antwoord van de jury.. een A voor de locomotie! Nashan's eerste 120'er was een feit! Met een gemiddelde snelheid van 16.76 km/h, een 9e plaats en een laatste ronde van 19.19 km/h!

Niet veel later arriveerde Carmen van haar 5e ronde met Siglavy in de vetgate. So far so good, ze moesten nog 1 ronde en ik ging mee groomen. Sofie en haar moeder zorgen voor Nashan zo lang ik weg was. Carmen lag 12 minuten voor op de nummer 2, dus we moesten zorgen dat ze haar voorsprong kon behouden. Maar Carmen en Sigi waren vanaf de start al niet van plan geweest om iemand voor te laten gaan. Met enorme galopsprongen denderde Sigi over het asfalt naar het groompunt toe. Koelen, drinken en met een fanatieke 'YIIIIIHAAAAAAAA' van Carmen verdwenen ze al weer snel uit het zicht. Snel naar de finish! Ondertussen werden we vanaf het wedstrijdterrein op de hoogte gebracht dat Ijjou en Anne Marijn de wedstrijd ook allebei goed hadden uitgereden! Ijjou is hiermee gekwalificeerd voor het EK in Portugal. Niet lang hoefden we te wachten.. want ja hoor, Carmen kwam, zoals verwacht ruim als eerste over de finish.. Beter gezegd.. haar tegenstanders waren nog in geen velden of wegen te bekennen.

Joyce van den Berg behaalde een hele knappe 2e plaats. Nadat ze 130 km met een gescheurde enkelband heeft gereden door een val aan het begin van de 2e ronde. Hierdoor liep ze een achterstand op van een dik half uur. En ondanks de blessure inlopen tot 12 minuten achterstand bij de finish. Joyce wat ben jij een doorzetter! Top gedaan! Onderweg zag het er allemaal moeiteloos uit! Ik was erg onder de indruk toen ik hoorde wat er gebeurd was. Want elke keer dat ik je tegenkwam zat je zo vrolijk en geconcentreerd op je paard!

Ik ben zo ongelofelijke blij en trots! Trots op Carmen en 'Meneer de Olifant' zoals Carmen hem liefkozend noemt! Trots op de jeugdruiters, trots op al onze grooms maar vooral.. Trots op Nashan..

Carmen en Siglavy, Nederlands Kampioen!


Recent Posts
bottom of page